söndag 24 mars 2013

Var är du Gumman Tö?

Jag har gjort så att blommorna blommar, mitt i Påskvintern! 


Mönstret på tulpanerna kommer från Happy Berry som jag fann via Ravelry. Båda sidorna kräver att man reggar sig gratis för att få det som är gratis, gratis. Nu blev gratis ett konstigt ord känner jag....

Eftersom mönstret inte är mitt så beskriver jag istället hur jag gjorde just mina tulpaner.
Du behöver:
Färgglada bomullsgarner i ungefär samma tjocklek, bli av med lite restgarner!
Passande virknål.
Nål.
Fluff/Stoppning.
Grillpinnar.
Grön akrylfärg.
Gummisnoddar.

Virka tulpaner:
1) Börja med en magisk ring med 6-10 fm. Dra ihop ringen lite lagom så det går lätt att virka, dra ihop hårt först när blomman är klar.
2) 2 fm i varje fm. (12-20)
3) *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa fm*. (18-30)
4-?) Fortsätt virka runt med fm tills du är nöjd med höjden. Spara en lagom lång garnbit för att senare sy ihop toppen med.

Måla grillpinnar i  grön akrylfärg, torka.....(Jag hade båda långa och korta grillpinnar i paketet, använde de korta för de minsta tulpanerna.)

Sätt fast en gummisnodd i ena änden av grillpinnen, stoppa in grillpinnen i den magiska ringen på tulpanen så att gummisnodden hamnar i tulpanen som ett stopp.

Stoppa med fluff runt om gummisnodden och grillpinnen, ökar stabiliteten. Det räcker med att stoppa ungefär halva blomman. Testa att nypa ihop toppen till ett + så ser du hur blommar kommer se ut.

Sy ihop tulpanen i ett +. 

Klart slut!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar