lördag 27 juni 2015

Den Vita Kaninen - Gratis Mönster!

Håll i hatten, ännu ett mönster på ett djur! Den här gången har jag virkat en vit kanin som nog även en nybörjare kan få ihop.
Som med alla mina mönster har jag suttit på kammarn och virkat ihop det för mig själv, ingen annan har testat eller rättat mina misstag så det är en viss risk för konstigheter eller fel. 
Jag vill jättegärna höra vad ni tycker!? Allt blir så mycket roligare om jag vet att mina mönster uppskattas eller borde skämmas för att de tar upp internetplats.


Hur jag virkar:
Jag virkar i båda maskbågarna, från höger till vänster.
Öka/förstora genom att virka 2 fasta maskor i 1 fast maska. Förkortas 2 i 1.
När man minskar ska 2 fm bli 1 fm. Jag minskar endast i de yttre maskbågarna, de närmast dig. Förkortas: min.

Du behöver:
Garn, jag har använt Drops Karisma, vit och lite rosa till nosen.
Virknål: 3mm
Vadd.
Nål.
Ögon, jag har använt 10mm svarta säkerhetsögon.
Tänk på att ullgarn och akryl är mer stretchigt än bomull. Stora ögon kan vara svåra att få in om du virkar med bomullsgarn.

Mönster:
Siffran i slutet inom parentes ska stämma överens med hur många fm du har gjort under hela varvet, räkna ibland så att det inte blir fel! Använd en liten tråd som varvmarkör. Mönster som ska upprepas varvet ut har *stjärnor*.



Huvud och kropp: 
0) 6 fm i magisk ring. (6)
1) *2 i 1* (12)
2) *1 fm, 2 i 1* (18)
3) *2 fm, 2 i 1* (24)
4) *3 fm, 2 i 1* (30)
5) *4 fm, 2 i 1* (36)
6) *5 fm, 2 i 1* (42)
7-13) 42 fm. (42)
14) *5 fm, min* (36)
15) *4 fm, min* (30)
16) *3 fm, min* (24)
17) *2 fm, min* (18)

Nu har du virkat huvudet. Fäst ögonen, mina sitter med 9 fm mellanrum på varv 9-10. Stoppa med vadd.
Tips: Jag brukar stoppa huvudet med vadd för att se vart ögonen, munnen, nosen osv passar bäst. Knappnålar är ett ypperligt verktyg för att prova sig fram. 

Fortsätt att virka kroppen: 
18) *2 fm, 2 i 1* (24)
19) 24 fm. (24)
20) *3 fm, 2 i 1* (30)
21-27) 30 fm. (30)
28) *3 fm, min* (24)
29) *2 fm, min* (18)
30) *1 fm, min* (12)
Stoppa med vadd.
31) Minska i varje fm tills du har 5-7 fm kvar, sy i de 5-7 resterande maskornas yttre maskbåge och dra åt. Nu ska det likna en liten donut?!


Öron:
Gör 2 stycken.
0) 5 fm i magisk ring. (5)
1) *2 i 1* (10)
2) 10 fm. (10)
3) *1 fm, 2 i 1* (15)
4-11) 15 fm. (15)
12) *1 fm, min* (10)
13) 10 fm. (10)
Sy fast på huvudet, mina sitter med inre delen på varv 1-2 och yttre delen på varv 4-5. Kom ihåg att jag räknar den magiska ringen i mitten som varv 0.

Armar:
Gör 2 stycken.
0) 6 fm i magisk ring (6)
1) *2 i 1* (12)
2-3) 12 fm. (12)
4) *1 fm, min* (8)
5) 8 fm (8)
Sy fast på kroppen, mina sitter med översta delen på varv 18-19 och understa på varv 20-21.

Ben:
Gör 2 stycken.
0) 6 fm i magisk ring. (6)
1) *2 i 1* (12)
2) *1 fm, 2 i 1* (18)
3-4) 18 fm. (18)
5) *1 fm, min* (12)
6) 12 fm. (12)
Sy fast på kroppen, mina sitter med översta delen på varv 24-25 och understa på varv 27-28.

Svans:
0) 6 fm i magisk ring. (6)
1) *2 i 1* (12)
2-3) 12 fm. (12)
Sy fast på baksidan av kroppen, min sitter med översta delen på varv 23-24 och understa på varv 27-28.

Nos:
Ta rosa garn och sy fast nosen mellan ögonen, eftersom det är 9 fm mellan ögonen har jag sytt nosen runt de 3 fm i mitten. 
Såhär: Öga, 3 fm, nos, 3 fm, öga.



Klart, slut, hoppas du blir nöjd med din kanin! 
Glöm inte att lämna kommentarer!

6 kommentarer:

  1. Hej! Så söt liten kanin. Måste genast testa! Tack för gratis mönster. Du gör så mycket fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du gillar mina djur och dessutom vill testa att virka kaninen! Hoppas det går bra och att mönstret funkar, hör av dig om det skulle vara nåt?
      Skulle vara kul att se en bild sen när du är klar:)

      Radera
  2. Tack för de fina mönstret. I morgon blir de en kanin här hemma! Tack igen, den är superfin! ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så mycket och varsågod :)
      Min lilla kanin sitter här på byrån och är mycket trevligt sällskap..!

      Radera
  3. Jag är totalt novis vad gäller virkning, men tänkte baske mig lära mig! Hur stor blir denna kanin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande..! Min kanin kan ligga i min hand, nästan 9 cm om man inte räknar med öronen.
      Lycka till med virkningen!

      Radera