lördag 26 oktober 2013

Gratis mönster! Min kära lilla Åsna!

Jag blev så inspirerad av Annelie som lämnade en kommentar på Min kära lilla Åsna.
Om hon räddar och tar hand om Åsnor så kan jag nog få till ett mönster?!
Det här är mitt första mönster som inte har testast av någon annan så det är möjligt att det finns fel och tokigheter. Hör av er! Lämna kommentarer!

Hur jag virkar:
Jag virkar i båda maskbågarna, från höger till vänster.
Öka/förstora genom att virka 2 fasta maskor i 1 fast maska. Förkortas: 2 i 1.
När man minskar ska 2 fm bli 1 fm. Jag minskar endast i de yttre maskbågarna, de närmast dig.

Du behöver:
8/4 bomullsgarn, brun, svart, beige och vit.
2 mm viknål. Stål funkar bäst!
Nål.
Bönor eller annan lite tyngre stoppning så åsnan står bra.
Fyllnadsvadd.
Ögon om man inte vill virka/sy.



Mönster:
Upprepa mönstret, varje rad beskriver hur du virkar runt om. Siffran i slutet ska stämma överens med hur många fm du har gjort under hela varvet, räkna ibland så det inte blir fel! Använd en liten tråd som varvmarkör.

Huvud:
Börja från mulen med beige.
1) 6 fm i magisk ring. (6)
2) 2 i 1. (12)
3) 1 fm, 2 i 1. (18) (Förstora i varannan)
4-5) 18. (Virka 2 varv med fm.)
Byt till brunt.
6-7) 18.
8) 2 fm, 2 i 1. (24)
9) 24.
10) 3 fm, 2 i 1. (30)
11) 30.
12) 4 fm, 2 i 1. (36)
13-16) 36.
Kom ihåg att stoppa huvudet med vadd innan det blir för trångt!
17) 4 fm, minska. (30)
18) 3 fm, minska. (24)
19) 2 fm, minska. (18)
20) 1 fm, minska. (12)
21) Minska i varje fm tills du har 6-7 fm kvar. Klipp av garnet så du har ca 1-2 dm kvar. Sätt på en nål och sy runt de yttre maskbågarna på de fm du har kvar. Dra åt ordentligt! Nu ska det se ut som en tjock liten donut, lik en magisk ring! Fäst garnet så donuten ligger platt i bakhuvudet på Åsnan.

Kropp:  
Brun.
1) 6 fm i magisk ring. 
2) 2 i 1. (12)
3) 1 fm, 2 i 1. (18)
4) 2 fm, 2 i 1. (24)
5) 3 fm, 2 i 1. (30)
6-9) 30.
10) 4 fm, 2 i 1. (36)
11-18) 36.
19) 4 fm, minska. (30)
20-22) 30.
Främre hälften av kroppen stoppas med bönor, baken med vadd.
23) 3 fm, minska. (24)
24) 2 fm, minska. (18)
25) 1 fm, minska. (12)
26) Minska, avsluta som ovan. 

Ben:
Gör 4 st.
Svart.
1) 6 fm i magisk ring.
2) 2 i 1. (12)
3) 1 fm, 2 i 1. (18)
4-6) 18.
Byt till brun.
7-8) 18.
9) Minska, 7fm. (16)
10) Minska, 6 fm. (14)
11) Minska, 5 fm. (12)
12-13) 12. 
Spara tillräckligt med garn du kan sy fast benen i kroppen. Fyll med bönor.

Hals:
Brun.
1) 6 fm i magisk ring.
2) 2 i 1. (12)
3-6) 12. 
Spara tillräckligt med garn så du kan sy fast både huvud och kropp. Stoppa med vadd.

Öron:
Det är lite krångligt. Förstoringarna och förminskningarna ska sitta på sidorna av öronen. Förstora i andra fm på föregående varvs 2 i 1. Förminska i föregående varvs förminskning. 
2 st.
Brun.
1) 4 fm i magisk ring.
2) 2 i 1, 1 fm, 2 i 1, 1 fm. (6)
3) 1 fm, 2 i 1, 2 fm, 2 i 1, 2 fm. (8)
4) 1 fm, 2 i 1, 3fm, 2 i 1, 2 fm. (10)
5-7) 10.
8) 2 fm, minska, 3 fm, minska, 1 fm. (8)
9) 2 fm, minska, 2 fm, minska. (6)
10) 6.
Spara tillräckligt med garn så öronen kan sys fast på huvudet. 

Ögon:
2 st.
Svart.
1) 6 fm i magisk ring.
Byt till vit.
2) 2 i 1. (12) Gör en extra fm för att dölja det svarta!
Ögonen som sitter på Åsnan på bilden är virkade i vitt och sen har jag sytt det svarta i mitten. De är på så sätt lite mer utstående. Om man föredrar det kan man sy lite extra med svart i mitten eller göra som jag gjorde originalet.         


Man:
Svart.
Lägg upp ca 20 lm och virka runt om med fm, vänd med en extra fm. 

Svans:
Svart.
Fläta en svans som täcker baken. Gör 3 flätor och fläta ihop till en stor eller dubbelt garn till 1 stor. Gör en egen supersnygg fläta!?



 Sy ihop allt! 
Jag brukar sy ihop saker allt eftersom, lättare att se om nåt ser konstigt ut eller inte sitter/står som man vill

Kropp:
Halsens magiska ring sida sys fast under huvudet, den ska riktas pyttelite snett mot kroppen. Huvudet är vridet så att färgbytet till mulen hamnar på undersidan. En förstoring sitter i mitten av pannan. En förminskning i bakhuvudet står rakt upp och en förminskning rakt ner. 
Halsen ska börja att sys fast på varv 6 av kroppen, raden efter förstoringarna. Sy fast den på en "långsida" så att förstoringarna närmast är till höger och vänster
Frambenens framsida ska också börja sys fast på rad 6, de ska peka lite utåt, framåt så Åsnan står bra. 
Bakbenens baksida sys fast på raden innan bakförminskningarna börjar, sätt dem snett utåt. 
Svansen flätas fast i mitten mellan bakens första förminskningar. 

Huvud:
Öronen sys fast på varvet innan bakhuvudet förminskas. 
Manen sys fast längs hela halsen, bakhuvudet och ca 3 varv framför öronen. Luggen på manen ska vara lite spetsig. Ögonens ovansida sitter i samma höjd som luggen. Ögonens undersida sitter 4 bruna varv från mulens slut. 
Sy näsborrar och en glad mun, ögonfransar  
   


  
Mönstret tillägnas alla åsnor!
 
 
  

11 kommentarer:

  1. men vilken söt åsna .. man tackar för mönster ......
    och eftersom de tillägnades alla åsnor ,, ja då var de ju självklar till mig .
    Nu ska jag kolla vidare vad som hänt här , eftersom jag inte varit så mycket i bloggvärlden de sista månaderna .
    Ha det bäst .. vi hörs ...

    SvaraRadera
  2. Varsågod : ) Så nyfiken på om andra vill göra åsnan och hur det isåfall blir, om mönstret funkar osv..Låt mig veta hur det går om du gör en?!
    Ha d!

    SvaraRadera
  3. Åh vad det är trevligt när människor samarbetar för en god sak. Annelie gör ett strålande jobb som volontär på Cedar Center i Portugal och nu du som lägger upp ditt mönster på denna underbara åsna.
    Jag kan tyvärr inte virka men hade jag kunnat så hade jag gjort ett försök efter ditt fina mönster.

    Åse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad snäll du är! Jättekul att ens hobby kan vara till nytta även om det är en oerhört liten del i sammanhanget.
      Ha det bra!

      Radera
    2. Ingen del är för liten, alla är lika viktiga. Många bäckar små...

      Radera
  4. Tack än en gång! Hoppas jag grejar att göra den lika fin som du :-)

    Och jag ska nog försöka lära Åse virka när hon flyttat ner till Portugal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite så! : ) Om jag ska vara ärlig så tog det ganska många försök att få till alla delar som jag ville i våras när jag kom på att göra åsnan. Väldigt roligt att hon har blivit så omtyckt, flest sidvisningar på bloggen och ännu fler nu med mönster!
      Vem vet, Åse kanske blir en åsnevirkar expert?!
      Lycka till!

      Radera
  5. Hej! Vilken fin åsna! :)
    Jag undrar om jag får sälja min åsna om jag gör en utefter ditt mönster?

    Mvh Marthina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir, tack snälla!
      Ja, det går bra men du måste uppge att du fått mönstret från mig, HexKex.
      Vart tänkte du sälja Åsnorna isf? Du får gärna maila mig via konaktformuläret och berätta hur du tänkt dig. Jag vill jättegärna se dina åsnor också?!

      Radera
    2. Självklart ska jag informera om att det är ditt mönster! :)
      Jag tänkte bara göra en åsna och sälja till en person som vill ha en som maskot till sin ponny.
      Kontaktformulär? vad är det för något och hur hittar jag det? Jag visar gärna åsnan för dig sen när den är klar. :)

      Radera
    3. Maskotåsna blir ju jättebra!
      I spalten till höger om blogginläggen, mitt bland länkar och annat finns ett kontakfomulär. Om du skickar via det så kommer det direkt till min mail och jag kan maila tillbaka till dig.

      Radera